Az ökoiskolai élet sok közös, kreatív és vidám pillanatot hoz a diákjainknak és a velük együtt munkálkodó tanáraiknak minden évben. A napokban zajlott le az Entzben az előző tanévről, 2020 áprilisáról áthozott Fenntarthatósági Témahét 2020. október 5-7-ig. A fenntarthatóság központi témájának az iskolai energiatakarékosságot választottuk a megadott témák közül. Az energiahatékonyság témájában az „Élj ökosan!” programot valósítottuk meg.

I: a fenntarthatósági hétre készülve

  • Osztályaink egy plakátot vagy egy ppt bemutatót készítettek az energiahatékonyságról, melyeket értékeltünk. A plakát az osztályt díszíti.

II: három napon át

  • leolvastuk a villanyórát - az osztályban kijelölt diákok mérőlapon jegyezték
  • figyeltük az energiafelhasználást
  • energiatakarékosságra (víz, villany, fűtés) felhívó matricákat ragasztottunk ki az osztálytermekben, a mosdókban, folyosókon, a kollégiumban

III: a fenntarthatósági napon (10. 08.)

  • ismerkedtünk a hagyományos villanyizzók és a LED izzók előnyeivel és hátrányaival
  • a biomasszából villamosenergia technológiával
  • a geotermikus energia kinyerésével
  • a szürkevíz felhasználásával
  • az energiafajtákkal
  • Minden osztályunk kvíz vetélkedőn vett részt a fenti témákból.

A nyertes a 12. szé osztály lett. Gratulálunk!

Most készülünk az Európai Hulladékcsökkentési Hétre, melyet minden évben november végére hirdetnek meg.

Iskolánk 2016/17-es tanév óta tagja a Magyarországi Ökoiskolai Hálózatnak. Azon dolgozunk minden évben, hogy programjainkkal, kampányainkkal és pályázatainkkal elnyerhessük az örökös ökoiskola címet.

Az ökoiskolai élet az Entzben állandó programsorozatokat jelent, de mindig változatosan, megújuló témákkal, feladatokkal. Attól jó, hogy az állandó, hagyományos elemek soha nem lesznek sablonosak a friss témaválasztás és az óriási témakörök miatt a fenntarthatóság, hulladékcsökkentés, természetvédelem területén.

Szerencsések, vagyunk, hogy élő, szépen parkosított környezetben van az iskolánk, hiszen a fenntarthatóság egyes céljait a diákjaink a napi rutin részeként megvalósítják a mezőgazdasági szakokon, mint például a komposztálás vagy a kertgondozás, madáretetés, a természetkímélő gazdálkodás elemei.

Az ökoiskolai program biztosítja, hogy a fenntarthatósági és az ökológiai szemlélet tudatosuljon a diákokban.

2017 óta regisztrált iskolája vagyunk a Fenntarthatósági Témahétnek, egy-egy programot megvalósítunk. Korábban is mindig voltak például egészségnapok, természetvédelmi napok az iskolában, ahol beszéltünk a tudatos vásárlói magatartásról, a hulladékcsökkentésről, a közösségi kertekről, a passzív házakról is.

A témahét keretében viszont célzottan adunk feladatokat, fogalmakat, amelyekkel a hétköznapok során nem biztos, hogy a tanulók találkoznak, pl az ökológiai lábnyom vagy a túlfogyasztás napja.

Az évek során több iskolai versenyt rendeztünk fenntarthatóság témában gyakorlati résszel: madáretetők újrahasznosított PET palackból díszítve, szelektív kukák kartondobozból textillel, újságpapírral, energiaitalos dobozzal stb díszítve, egészséges és reformételek versenye, ppt bemutatók versenye az okosotthon, szelektív gyűjtés, ökológiai lábnyom stb témakörében és még sorolhatnánk a kreatív megvalósítás példáit.

Itt kapcsolódik szorosan a fenntarthatósággal a hulladékcsökkentés, amelyet nem csak az iskolán belül, hanem az iskolán kívül is népszerűsítünk három állandó programban: az Európai Hulladékcsökkentési Hét, a Te szedd! mozgalom és a karácsonyi börze, amely az újrahasználat példája iskolánkban közel egy évtizede.

Az Európai Hulladékcsökkentési Héten hagyományosan kitelepülünk a Velence Korzó és annak a területén lévő Spar áruház előterébe. Mivel iskolánk eladókat és panziósokat is képez, mindkét intézménnyel van kapcsolatunk. A hulladékcsökkentési kampányban a korzón és a Sparnál áthaladó velencei lakosokkal, környékbeliekkel is találkoznak diákjaink.

Évek óta úgy zajlik az ökoiskolai élet az Entzben, hogy szélesebb körben is kiterjesztjük a tevékenységünket.

Az iskolában a Hulladékcsökkentési Hét kampányával kapcsolatosan szülők, tanárok, diákok bevonásával a kreatív újrahasznosítás és újrahasználat termékeiből készítünk kiállítást. Mivel a karácsony is közeleg, megkezdjük a hagyományos karácsonyi börzére a gyűjtést. A börzéről megmaradt tárgyakat karitatív szervezeteknek, például a helyi családsegítőnek ajánljuk fel.

Ebben az évben az Európai Hulladékcsökkentési Hét kampánya a „Mi a láthatatlan hulladék?”

„Sajnos a termékgyártás során keletkező hulladékok láthatatlanok maradnak vásárlásaink alkalmával, így közvetetten is terheljük a környezetünket. Az Európai Hulladékcsökkentési Hét idén a szemünk elől rejtve maradó hulladékokról rántja le a leplet.” - mondja az esemény hivatalos oldala.

Az iskolai kampányunkat ennek fényében a Velencei Korzóra kitelepülés és az iskolai programunk során is a tudatos fogyasztói magatartás, a „No pack” csomagolás nélküli vásárlás és az ökolábnyom csökkentésének jelentőségére fogjuk irányítani.

Sziromné Dobi Éva
megvalósításért felelős tanár

 

 

A 2020-as Fenntarthatósági Témahét a koronavírus okozta iskolabezárás miatt nem került áprilisban megrendezésre, ezért idén október 5-9. között pótoltuk. Természetesen iskolánk ezen is részt vett, regisztrált. A témahét 3 kiemelt témája közül mi az energia témáját választottuk.

A témahét előtti héten megmértem, feljegyeztem az iskola villany és vízóra állásait. A program első napján minden osztályfőnök elmondta az osztályának, hogy mi lesz a választott téma és mit kell a héten csinálniuk. Az idén az energiafogyasztás csökkentése, mérséklése a feladat, melynek fontos pontja, hogy a tanulók is ügyeljenek arra, hogy minél kevesebb villanyt, ill. vizet használjanak.

A megadott feladatkártyákat kiragasztották a diákok a megfelelő helyekre. A hét első három napján ők maguk is leolvasták a mérőket, majd kitöltötték a mérési naplót. Pénteken tartottuk a projekt zárását. A ppt-k feldolgozása osztályszinten történt. A tanulók megtanulták, hogy mi a megújuló és mi a nem megújuló energia, mi a különbség a hagyományos izzó és a LED-es izzó között stb. Közösen elemezték a mérési napló adatait, melyből kiderült, hogy sikerült-e csökkenteni a témahetet megelőző időszak fogyasztási adatait. Eközben osztályszinten megoldották az „energiás” feladatlapot is. A feladatlap első három helyezettjét szokásos módon jutalmaztuk.

 

Kránitz Loránd
megvalósításért felelős tanár

Elérhetőségeink

  • Cím: 2481 Velence Ország út 19 
  • Telefon: +36-30-237-17-95
  • Porta, tanbolt: +36-22-472-270 
    Fax: +36-22-472 -183 (Fax)
  • E-mail: iskola@entz.hu 
  • Facebook: https://www.facebook.com/entziskola/
  • Instagram: entziskola
  • Az ISKOLA OM AZONOSÍTÓJA: 030728/011

  • FELADATELLÁTÁSI HELY KÓD:   001

  • FENNTARTÓ: Agrárminisztérium

Vezetőség

  • Stossek Balázs Mátyás igazgató
  • E-mail: balazs.stossek@entz.hu
  • Sarudi Imre Pálné általános igazgatóhelyettes
  • Email: krisztina.sarudine@entz.hu
  • Pálmai Norbert a kollégium szakmai vezetője
  • E-mail: norbert.palmai@entz.hu

 

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" (cookie) használunk weboldalunkon. Kérjük, engedélyezze ezek használatát, ellenkező esetben előfordulhat, hogy weboldalunk nem fog teljeskörűen működni.