Kísérőtanári záróbeszámoló

A projekt megvalósítását két turnusban hajtottuk végre.

Kedvezményezettek kiutazása, gyakorlat:
1. turnus: 2016.07.31.- 2016.08.22 .
2. turnus: 2017.07.30.-2017.08.21.

A projektcsapat kiválasztásnál ügyeltünk arra, hogy a projektben felmerülő összes kérdésnek legyen szakértője:
- a külföldi gyakorlat szakmai tartalma - gyakorlati oktatásvezető
- a kiutazók nyelvi és kulturális felkészítése - nyelvtanárok
- projekt pénzügyei - gazdasági vezető
- partnerekkel való kapcsolattartás - projektkoordinátor.

A projekt menedzsmentje az olasz partnerekből és intézményünk tanáraiból tevődött össze. A munkát segítették az ellenőrző- értékelő menedzsment tagjai, a gyakorlóhelyek képviselői, mentora. Hangsúlyt fektettünk a minőségbiztosításra, különös tekintettel a projektkövetelményekben leírtakra. A menedzsment a 14 kedvezményezett tanulónak személyre szabott szakmai programot állított össze a szaktanárokkal való előzetes egyeztetés szerint a fogadó féllel közösen. A pénzügyek intézése (autóbérlés, biztosítások, szállás, stb.) a kísérőtanár faladata a támogatásból, elszámolással tartozik a gazdasági hivatal felé. Az adminisztráció pénzügyi részét a gazdasági hivatal végezte, a beszámolásért a projekt koordinátora felelt.

A projektben előnyben részesítettük a hátrányos helyzetű tanulók részvételét, megteremtve az esélyegyenlőséget számukra. Iskolánk tanulóinak egy része rossz anyagi körülmények között él, számukra ez az egyedüli esély kijutni külföldre, szakmai tapasztalatokat szerezni, vagy a tanult idegen nyelvet használni. Mivel partnerünk jó szakmai, szociális és személyzeti háttérrel rendelkezik, számíthatunk a megfogalmazott igények teljesítésére. Továbbá a projekt nagymértékben segítheti a tanulók munkaerőpiacra történő bejutását azáltal, hogy hasznosítani tudják a külföldön szerzett tapasztalatokat.

A turnusok szervezése előtt négy hónappal meghirdettük a külföldi szakmai gyakorlaton való részvétel lehetőségét iskolánk tanulói számára: tájékoztatót tartottunk a részvételi feltételekről:
- jó gyakorlati értékelés
- jó tanulmányi eredmény
- részvétel a felkészítő foglalkozásokon
- szaktanári, gyakorlati oktatói és osztályfőnöki ajánlás

A felkészítést turnusokként 2016. február végén, illetve 2017 február végén kezdtük el, és folyamatosan tartottuk a kiutazásig.

A felkészítéshez tanmenetet készítettünk, a részvételről és a megtartott foglalkozásokról naplót vezettünk (mellékelve a beszámolóval)

Nyelvi felkészítést heti 2 órában tartottuk: 1 angol és 1 olasz nyelvi óra. Iskolánkban az olasz nyelv nem kötelező, ezért a felkészítőkön, és a fakultációs foglalkozásokon tanítottuk a szükséges alapokat.

Kulturális felkészítőt heti 1 órában tartottuk. A felkészítésért a kísérőtanár a felelt.

Lelki, pszichológiai tréninget is tartottunk, ahol a szülői háztól, a megszokott környezettől való távollétre, az esetlegesen felmerülő problémákra (egyedüllét, honvágy) önismereti foglalkozások, tréningek keretében készítettük fel a résztvevőket. Ezt a felkészítő foglalkozást az iskolai gyermek-és ifjúságvédelemmel foglalkozó tanár tartotta.

Szakmai felkészítőt a turizmus és vendéglátás szakos tanárok tartották, amelyeken a tanulók tájékoztatást kaptak a fogadó cég működéséről, az alkalmazott technológiákról, a munkavégzés menetében, a munkamorálban és a munkakultúrában tapasztalható különbségekről. A kiutazás előtt munkavédelmi oktatást is tartottunk, tájékoztatattuk az utazási szabályokról.

Az óraszám így heti 4 óra volt, ami a kiutazásig lévő időt figyelembe véve elég volt a szükséges ismeretek megszerzéséhez. Ezért intenzív felkészítőt nem terveztünk, de közvetlenül a kiutazás előtt behívtuk egy délelőttre a tanulókat (2 óra) még egyeztetésre, gyakorlásra.

A kiutazást projektkoordinátori- és egy személyben kísérőtanári minőségben szerveztem:

Kiválasztottuk a megfelelő árkategóriában a legjobb minőséget nyújtó kisbusz kölcsönző céget ahol a háromhetes programhoz megfelelő járművet kölcsönöztünk. A kiutazás időtartamára, úgy az utazás, mint a gyakorlati munkavégzése megkötöttük a biztosítást
Az oda-vissza út és a kulturális programokra utazások zökkenőmentesen zajlottak, a tanulók megértették és betartották a balesetvédelmi szabályokat.

A külföldi mobilitás alatt a tanulók olaszországi mentora: Ana Rus gyakorlat minden reggelén rövid megbeszélést tartott, egyeztetett a kísérőtanár jelenlétében a csoporttal, értékeltük az előző napi tevékenységet és megbeszéltük az aktuális teendőket. A beosztásnak megfelelően a tanulók két csoportban (délelőtti, délutáni műszak) dolgoztak a számukra kijelölt helyen, az ott dolgozó személyzettel. A vállalkozás profiljának megfelelő konyhai előkészítő, felszolgáló, vagy vendéglátóhelység karbantartó munkákat végeztünk. Kísérő tanárként rotációban ellenőriztem a csoportokat majd az aktuálisan szabadidőben levő tanulók kulturális - szabadidős tevékenységét szerveztem. Mindig elérhető közelségben tartózkodtam, ha nyelvi, vagy kommunikációs nehézségek merültek fel megmagyaráztam, bemutattam az elvégzendő feladatot. Gondoskodtam a tanulók szállásrendjéről, megfelelő higéniáról, rendszeres étkezésről, segítettem a személyzettel való kapcsolattartásban. A tanulók napi rendszerességgel munkanaplót készítettek, amelyben rögzítették az elvégzett munkafolyamatokat és a munkaidőt, összehasonlították a magyar gyakorlattal. A szakmai gyakorlat végén a tulajdonos írásban részletezve értékelte a csoport teljesítményét. Ez a kísérőtanár értékelésével együttesen képezte a tanulók összefüggő nyári gyakorlatának az érdemjegyét. A tapasztalatokat összefoglalva a projekt teljesítette a megfogalmazott célkitűzéseket.

Az átstrukturált szakképzés irányelvei összhangban állnak az európai uniós törekvésekkel, a kompetencia alapú tudás a modern munkavállaló létszükséglete. Szakképzésünket igyekszünk a piaci elvárásoknak megfelelően alakítani ezért egy uniós ország modelljei jó összehasonlítási alapul szolgáltak. Az idegen nyelv, célzottan a szakmai nyelv ismerete előnyt jelent tanulóink számára a tanulásban, és a majdani elhelyezkedésben. A modern európai gazdaságszemléletű intézményszervezés akár iskolai gazdaságunk megszervezésében az ésszerű bátor vállalkozás akár intézményünk stratégiai fejlesztésébe is jól beépíthető. Munkatársaink számára egy személyes tapasztalatszerzési lehetőség akár felkészítő, akár kísérő tanárként való részvételben. Tanulóink számára egy rendkívüli lehetőség a fejlődésre szakmai és intellektuális téren, de ugyanakkor jó motivációs cél tanulmányi és gyakorlati munkájukban.

Tekintse meg a képgalériát: Erasmus 2016 (125) és Erasmus 2017 (51)

 

 

Velence, 2018. március 4.                                                                 Mátyás Jenő                                                                                                             kísérőtanár

   

A partnerintézmény tulajdonosa Massimo Bottura úr két évtizede vásárolta és működteti sikeresen a Palazzo Manzoni panziót. Felsőfokú szakmai képesítéssel és nagy rutinnal rendelkezik a vendéglátás területén. Felesége Larissa asszony hasonlóképpen a vendéglátásból diplomázott több éven keresztül egy német szállodalánc egyik szállodáját vezette. Az olasz nyelven kívül még három nyelven beszél. Személyesen ő irányítja az intézmény stratégiáját. A Manzoni főszakácsa Ana Rus asszony saját vendéglőjét irányította mielőtt felkérést kapott Bottura úrtól. A személyzet több mint két évtizede változatlan, jól összeszokott szakértelemmel, rutinosan végzik munkájuk, szívesen közreműködnek a tanulóink szakmai felkészítésében. A jelentősebb rendezvények alkalmával gyakran hívnak meg valamilyen ételkülönlegességben (pl. tengergyümölcsei, rák, polip) elkészítésben híres sztár szakácsokat is.

A családi vállalkozás 30 hektár területen folytat gazdálkodást, több beszállító céggel van szerződése. Az egész évben nyitott komplexumban nincs holtszezon, az igényeknek megfelelő állandó és alkalmi munkaerővel dolgoznak (5-10 fő, vendéglétszámtól függően). Különböző rendezvényeket, kiállításokat, lakodalmakat, szakmai találkozókat szerveznek, néha közel 200 résztvevővel.

A központi épületben szállodai szobákkal, jól felszerelt, modern konyhával, ízléses, színvonalas, ódon hangulatú étteremmel várják a visszatérő vendégeket. A létesítmény környezete, több száz éves múltja biztosíték arra, hogy tanulóink megtanulják a hagyományok tiszteletét, ápolását. Az egyik ravennai szakiskolának is ez a gyakorlóhelye.

A tulajdonos és felesége szakmailag jól felkészültek, a diákok szívesen kérnek tanácsokat tőlük.

A Palazzo Manzoni Azienda Agricola az agroturizmusnak a vendéglátással, rendezvényszervezéssel foglalkozó részét kiemelten kezeli. A hatszáz éves palazzo báltermei és kert helysége több mint 300 vendég fogadására alkalmas, ezért heti rendszerességgel szerveznek esküvőket, évfordulókat, céges partikat, vagy sztár vendégek (pl. nemzeti válogatott focicsapat, vezető politikusok) diszkrét rendezvényeit. A vállalkozás nagy fejlődési potenciállal rendelkezik, az elmúlt évtized alatt mióta kapcsolatban vagyunk, megkétszerezte vendégkörét és bevételeit. Étel és ital kínálatának nagy részét saját maguk állítják elő. Saját sertés és tyúk tenyészetük van, szőlő, olajbogyó és gyümölcs ültetvénnyel rendelkeznek, a péktermékeket és a hagyományos olasz tésztákat saját maguk készítik. Saját készítésű fehér és vörös borokat, valamint pezsgőt szolgálnak fel.

Előző években voltak sikeres pályázataink a Leonardo Mobilitási Program keretében (2005-2017 között).

Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" (cookie) használunk weboldalunkon. Kérjük, engedélyezze ezek használatát, ellenkező esetben előfordulhat, hogy weboldalunk nem fog teljeskörűen működni.